عضو هیأت علمی دانشگاه ساری با بیان اینکه یکی از دلایل طغیان آفات در جنگل‌های شمشاد شمال عبور و مرور بدون برنامه و کنترل نشده گردشگران است، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که بین طغیان آفات و فشرده‌شدن خاک ارتباط مستقیمی وجود دارد.

شمشاد -جنگل

بر اين اساس كنترل رفت وآمد گردشگران در مناطق حساس جنگلي يك ضرورت است. بنا به آمار اعلام شده از سوي سازمان جنگل‌ها بيش از 50هزار هكتار از شمشادهاي جنگل‌هاي شمال مبتلا به خشكيدگي شده‌اند؛ پديده خشكيدگي شمشادها و خشكيدگي بلوط‌ها سبب شد تا 4كارشناس فائو به دعوت سازمان جنگل‌ها از اين رويشگاه‌ها بازديد كنند و با توجه به مطالعات صورت‌گرفته در ايران و تجارب جهاني، راهكارهايي براي نجات جنگل‌هاي شمال و زاگرس ارائه كنند. اكنون اما حميد جليلوند مي‌گويد كه يكي از دلايل عمده طغيان آفات در شمشاد‌هاي شمال حضور كنترل نشده گردشگران در اين مناطق است. اين استاد دانشگاه به مهر گفته است: مطالعات مختلف در داخل كشور در پارك‌هاي جنگلي نور، سمسكنده و ديگر پارك‌هاي جنگلي ارتباط مستقيم بين فشرده‌شدن خاك در اثر رفت‌وآمد جمعيت و طغيان آفات به‌گونه‌هاي درختي را ثابت كرده است.

مطالعات انجام شده در پارك جنگلي نور و پارك شهيد زارع ساري نيز نشان مي‌دهد كه در مناطقي كه ميزان عبور و مرور گردشگران زياد است به‌دليل فشرده شدن خاك، ميزان تنوع زيستي به‌شدت دچار مخاطره شده و ميزان طغيان آفات و حشرات در ميان‌گونه‌هاي درختي و علفي افزايش يافته است. جليلوند تصريح كرد: در مطالعه‌اي كه روي گونه صنوبر در خارج از كشور انجام شده، مشخص شده كه آلوده كردن ريشه‌هاي اين درخت به آفات و حشرات به همان اندازه موجب خشكيدگي و طغيان آفات مي‌شود كه خاك اطراف ريشه‌هاي اين درختان فشرده شود.

به گفته وي، كنترل حضور گردشگران، قرق‌كردن منطقه، ايجاد خراش‌هاي سطحي و جلوگيري از رفت‌وآمد افراد در مسير گونه‌هاي آفت‌زده در احياي اين جنگل‌ها و مبارزه با آفات نقش مؤثري دارد به‌طوري كه با انجام اين اقدامات، جنگل‌ها مي‌توانند پس از مدتي خود را بازسازي و احيا كنند.

کد خبر 271026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha